Ontwikkelingsuitdaging
Net als bij een Knikmops zijn de dimensies van een Rollmopschassis beperkt, maar de grootste uitdaging voor Gebroeders Geens zat in het gewicht van de machine. De oorspronkelijke Rollmops is ontwikkeld om over pasgelegde klinkers te rijden en weegt geen 500 kg. De aandrijving op de voorste wielen en de zwenkwielen maken de transportmachine uiterst wendbaar. Door de bestuurder in het midden van de machine te plaatsen, blijft de druk goed gespreid, kan de Rollmops netjes over de vers aangelegde klinkers rijden zonder het harde werk teniet te doen. Dit mocht bij de elektrische versie niet anders zijn. Dus werd er goed gezocht naar de ideale batterijen en geëxperimenteerd met de plaatsing hiervan. Zo kan ook de huidige elektrische Rollmops over de nieuwe klinkers manoeuvreren. De machine werd dit jaar op Matexpo tentoongesteld, maar reed daarvoor al, als ultieme praktijktest, een aantal uren mee op de werf bij Vangeel. De Rollmops RM 50 E doorstond de vuurdoop.
De medewerkers bij Vangeel, hoewel eerst wat terughoudend, zijn tevreden. De Rollmops werkt vergelijkbaar met hun vorige model en rijdt aangenaam. Ze steken hem elke avond in de stekker en moeten zich zo een hele dag geen zorgen maken over een lege batterij. De transportmachine is een pak stiller, maar ze zijn blij dat hij nog wel geluid maakt. Dat houdt het werk veilig.